مکانیسم دستگاه‌های لیزر موهای زائد با سه طول موج

لیزر.jpg

اولین دستگاه های لیزر موهای زائد، از طول موج الکس استفاده می کردن و این دستگاه‌ها بسیار در اروپا کاربردی بود. اروپایی‌ها نسبت به سایر نقاط دنیا، رنگ پوست روشن تر و همچنین ریشه موی ضعیف تری دارند و جوابدهی خوبی از این دستگاه‌ها می‌گرفتن.

اما وقتی در دیگر قاره‌ها مانند آسیا که رنگ پوست تیره‌تر و موهای ضخیم‌تر دارند از دستگاه لیزر الکس یا الکساندرایت برای حذف مو زائد استفاده  شد، نتیجه قابل قبولی بدست نیامد، به همین علت متخصصین، طول موج  دایود(808 نانومتر) را در دستگاهای لیزر قرار داده تا به عمق بیشتری از پوست نفوذ داشته باشند.

امروزه ترکیب 3 طول موج  دایود(808 نانومتر)، الکس( 755 نانومتر) و اندیاگ ( 1064 نانومتر) در دستگاه های پیشرفنه لیزر موهای زائد استفاده می شود.

هر طول موج بکار رفته در دستگاه لیزر کاربرد خاصی دارد و بطور خلاصه:

  • لیزر الکساندرایت: دارای معیار های دقیق در حذف موهای رنگی، نازک و کرکی است.
  • لیزر دایود: امکان نفوذ به عمق پوست، دارای انرژی زیاد و میزان تکرار شات بالا، مناسب برای پوست های تیره.
  • لیزر اندیاگ: برای تمامی پوست های تیره قابل استفاده است.

لیزر چگونه باعث رفع موهاى زائد مى‌شود؟

لیزر موهای زائد از امواج برای حذف موهای زائد و هدف قرار دادن رنگ دانه‌های مو استفاده می‌کند. این رنگدانه‌ها که ملانین نام دارند، در پوست و مو موجود می‌باشند. ملانین در داخل ساقه مو و به مقدار زیاد در اطراف فولیکول‌های مو (ریشه مو) یافت می‌شود. ملانین قابلیت جذب نور لیزر به خود را دارد. جذب نور لیزر و انرژی آن باعث افزایش دمای ملانین می‌شود.

افزایش دما در ریشه مو همان چیزی است که باعث از بین رفتن فولیکول می‌گردد. پس از تخریب فولیکول بر اثر تابش لیزر، رشد مو متوقف شده و موها ریزش می‌کنند. طبق تعریف سازمان غذا و داروی آمریکا، لیزر موهای زائد، باعث کاهش تراکم دائم موهای زائد تا 80 درصد می‌شود.

افراد با پوست‌های روشن و موی ضخیم و تیره بهترین کاندید لیزر موهای زائد هستند.

 

نحوه کار دستگاه های لیزر 3 طول موج: 

لیزر دایود :

با طول موج 808 نانومتر عمل می‌کند. طول موج بالا، این امکان را می‌دهد که به عمق بیشتری از پوست نفوذ کرده و از آسیب رسیدن به ملانین موجود در اپیدرم پوست جلوگیری به عمل آورد و به طور مستقیم، فقط فولیکول مو را مورد هدف قرار دهد.

از لحاظ علمی، طول موج بلندتر کمک می‌کند از آسیب‌های پوستی و تغییرات رنگدانه‌ای که در انواع لیزر با طول موج کوتاه‌تر حاصل می‌گردد، پیشگیری شود.

لیزر دایود، گزینه بسیار خوبی برای موهای ضخیم و تیره، به ویژه در ناحیه بیکینی محسوب می‌گردد.

لیزر دایود ثابت کرده که برای پوست های تایپ یک تا پنج (پوست های روشن تا متوسط) و بر روی موهای تیره و ضخیم نتایج بی خطر و فوق العاده ای بر جای می گذارد.

 

لیزر اندیاگ (ND : YAG):

این لیزر دارای طول موج 1064 نانومتر و به طور خاص برای حذف موهای زائد پوست های برنزه و تیره طراحی شده است. این نوع لیزر برای پوست های نوع یک تا شش کاربرد دارد و ثابت شده که در کاهش رشد مو در همه تیپ های پوستی موثر است.

فن‌آوری لیرز اندیاگ، از طول موج بالاتری نسبت به انواع دیگر لیزرها بهره می‌گیرد که آنرا برای رفع موهای زائد در بیماران با پوست‌های تیره مناسب می‌سازد.

 

لیزر الکساندرایت (الکس)

دارای طول موج ۷۵۵ نانومتر است و طول موج کوتاه‌تر، درمان را برای پوست‌های روشن تر به نسبت پوست تیره، موثرتر می‌سازد.

ثابت شده است که در حذف موهای نازک تر نسبت به دیگر مدل ها تاثیر بیشتری دارد و آن را برای نواحی از بدن که دارای موهای ضخیم نیست، ایده آل کرده است.

 

نتیجه:

طبق نظریه جذب نور انتخابی توسط فولیکول ها، این لیزرها در دستگاه لیزر موهای زائد با  3 طول موج می تواند، توسط ملانین مو در عمق های متفاوت جذب شود.

بدین ترتیب ساقه مو و فولیکول مو حرارت داده شده و فولیکول مو از بین می رود و این ابتکار خلاقانه با ترکیب سه طول موج، ساختار آناتومی فولیکول مو را مورد هدف قرار می دهد.

پلتفرم دستگاه های لیزر موهای زائد با 3 طول موج، به عنوان یک تکنولوژی تکامل یافته، امکان به کارگیری هر سه طول موج در طول درمان را دارد.

دستگاه های سه طول موج برای حذف، موهای زائد با تیپ های مختلف پوستی و مویی به کار می رود.

هر کدام از این طول موج ها قابلیت و ویژگی های منحصر به فرد و موثر در برداشتن مو در هر ساختار آناتومی از فولیکول مو را دارند.

 

 

معرفی یکی از بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد با سه طول موج:

یکی از پیشرفته ترین لیزرهای 3 طول موج، دستگاه لیزر موهای زائد آلفا پلاس گلد 2023 است.

این دستگاه با تکنولوژی و سورس لیزر کوهرنت آمریکا، از سه طول موج الکساندرایت، دایود و اندیاگ بطور همزمان در هر شات استفاده می‌کند.

 

از ویژگی های این دستگاه می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • تکنولوژی و سورس لیزر کوهرنت  آمریکا
  • بکارگیری همزمان سه طول موج الکساندرایت، دایود و اندیاگ
  • سیستم خنک کنندگی دبل کولینگ در هندپیس
  • قابلیت بکارگیری برای انواع تایپ پوستی
  • قابلیت بکارگیری برای انواع تایپ مویی
  • قابل استفاده برای تمامی نقاطی بدن(پاها، کمر، دست و…. ) و نقاط حساس بدن(صورت، زیر بغل، بیکینی و….)
  • دارای ایمنی بالا و کاملا بدون درد
  • با تعداد جلسات کمتر، جوابدهی بالاتر
  • قابلیت کنترل و پالایش دستگاه از راه دور
  • توان 2000 وات و خروجی 1200 وات

 

چند جلسه لیزر با سه طول موج لازم است؟

با دستگاه لیزر 3 طول موج، بطور میانگین بین 6 تا 8 جلسه نیاز است. البته ممکن است بسته به ناحیه بدن و نوع ضخامت مو، لازم باشد بعد از پایان جلسات درمانی، هر چند ماه یکبار به پزشک مراجعه نمایید.

 

مراقبت های پوستی قبل و بعد استفاده از دستگاه لیزر 3 طول موج:

شرایط قبل از لیزر:

  • باید نقاط بدنی مدنظرتان را شستشو داده و با ژیلت موهای آن ناحیه را بتراشید.
  • دقت داشته باشید پوست بدن باید عاری از تمام مواد آرایشی بهداشتی باشد.
  • اگر پوست را برنزه کردید حتما پزشک را مطلع نمایید و به تجویز ایشان، مدت زمان لیزر را به تعویق بیاندازید.

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد:

  • تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر از مواد شوینده در محل لیزر استفاده نکند(استفاده از دوش آب بدون مواد شوینده بعد از 12 ساعت  بلامانع است).
  • تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر، آرایش نکنید.
  • بهتر است به مدت یک هفته از تماس مستقیم با آفتاب بپرهیزید و هر ۴ساعت کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • در طی جلسات به هیچ عنوان پوست خود را برنزه نکنید (حمام آفتاب، سولاریوم و…) در صورت استفاده، حتما ما را در جریان قرار دهید.
  • در طی جلسات هر زمان موها رشد کردند فقط با تیغ آنها را بتراشید و به هیچ عنوان از بند، موچین و اپیلاسیون استفاده نکنید. (در غیر این صورت جلسات لیزر بعدی بی فایده خواهد بود)
  •  ممکن است دقیقا بعد از لیزر ریشه های سیاه رنگ مو را روی پوست خود ببینید که در واقع ریشه موی سوخته شده است و بعدا می ریزد.
  •  برای جلسه بعدی لیزر حدود 3 هفته بعد مراجعه کنید، مراجعه به موقع شما باعث جوابگیری بهتر و عدم افزایش جلسات خواهد بود.
  • خانم های کمتر از ۵۰ سال که در نواحی صورت، دور سینه، شکم و کشاله ران موی زاید دارند باید حتما با پزشک مشاوره نموده و در صورت لزوم آزمایش هورمونی وسونوگرافی تخمدان انجام دهند.

تعداد جلسات لیزر موهای زائد برای دیدن نتایج:

تعداد کلی جلسات لیزر موهای زائد مورد نیاز برای حذف موهای زائد از 6 تا 8 نوبت متغیر است که بستگی به عوامل مختلف دارد. علاوه بر آن، شما ممکن است نیازمند انجام جلسات لیزر موهای زائد سالانه برای حفظ اثر لیزر درمانی باشید.

چرا حذف موهای زائد در چند جلسه انجام می‌شود؟

رشد مو سه مرحله دارد:

آ) فاز آناژن یا مرحله‌ی رشد فعال           ب) فاز کاتاژن یا مرحله‌ی انتقال         پ) فاز تلوزن یا مرحله‌ی استراحت

هنگامی که مو در مرحله انتقال یا استراحت باشد، انجام لیزر موثر نخواهد بود و تنها در صورتی نور لیزر به فولیکول مو آسیب می‌رساند که موی زائد در مرحله‌ی رشد یا آناژن باشد.در هر بازه‌ی زمانی بخشی از موها در فاز رشد، برخی در فاز انتقال و برخی در فاز استراحت هستند. بنابراین، جلسات درمانیِ لیزر باید تکرار شوند تا هر بار موهایی که جلسه‌ی قبل در فاز دیگری بودند و حالا در فاز رشد هستند با برخورد اشعه‌ی لیزر از بین بروند به همین دلیل، اصولا فاصله زمانی ۳ تا ۴ هفته بین جلسات لیزر باید رعایت می‌شود.

لیزر موهای زائد برای چه افرادی مناسب است؟

برای اینکه بدانیم آیا لیزر موهای زائد برای شما مناسب است یا نه، باید مشاوره‌ی پوست و بررسی‌های پزشکی انجام شود. لیزر برای انجام کار به رنگدانه نیاز دارد، بنابراین روی موهای بلوند و قرمز تاثیر کمتری دارد و روی موهای خاکستری و سفید کار نمی‌کند. در چنین مواردی پیشنهاد می‌شود از الکترولیز که یک فرایند دردناک‌تر است و با چندین سوزن انجام می‌شود را امتحان کنید.

لیزر بر روی پوست های مختلف، نتایج گوناگونی دارد و ممکن است در برخی از انواع پوست ها بهتر و زودتر نتیجه بدهد. معمولا افرادی که پوست های روشن با موهای ضخیم و تیره دارند، بهترین شرایط پوستی برای لیزر موهای زائد را دارند. موهای بلوند، سفید و بور نمی توانند نور لیزر را به خوبی دریافت کنند، بنابراین شرایط پوستی برای لیزر موهای زائد را ندارند.

 

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به خانم دکتر مهناز رضاییان زاده میباشد. طراحی وب سایت توسط: متین یزدان دوست yazdandoost_matin@yahoo.com