علل ریزش موی آندروژنیک در زنان

Untitled-1-1200x523.jpg

ریزش موی زنان چند علت متفاوت دارد. این عارضه اغلب پس از دوران یائسگی ایجاد‌ می‌شود، بنابراین ممکن است تغییرات هورمونی فاکتوری موثر باشد. بعضی از زنان ممکن است ترکیبی از دو نوع الگوی ریزش موی زنانه داشته باشند. آلوپسی آندروژنیک در زنان به دلیل آندروژن‌ها، یا همان هورمون‌های مردانه، اتفاق‌ می‌افتد که معمولاً مقدارشان بسیار محدود است.

عوامل گوناگونی‌ می‌توانند عامل آلوپسی آندروژنیک وابسته به فعالیت‌های هورمونی باشند، از جمله کیست تخمدان، مصرف قرص ضدبارداری با آندروژن بالا، بارداری و یائسگی. همچنین در زنان نیز همانند مردان، هورمون DHT تا حدی باعث ریز شدن پیاز مو می‌شود.

آیا ریزش مو آندروژنیک در زنان قابل درمان است؟

ریزش مو آندروژنیک، چه در خانم‌ها و چه در آقایان، معمولا صد درصد قابل بازگشت نیست. داروهایی که برای درمان این عارضه استفاده می‌شود، تنها با هدف کند کردن روند ریزش و جبران بخشی از موهای از دست رفته خواهد بود. بروز نتایج ممکن است تا چندین ماه از زمان شروع درمان طول بکشد. لازم است مدت زیادی درمان را ادامه دهید تا از ریزش مجدد موها جلوگیری کنید.

برخی از راههای درمان ریزش مو در زنان

👈داروها

در برخی از موارد مصرف داروهایی خاص ، می‌تواند ریزش مو را متوقف کند که حتما باید تحت نظر پزشک  و به تجویز ایشان مورد استفاده قرار گیرند.

👈مزوتراپی

روش مزوتراپی برای متوقف کردن ریزش مو و بهبود موهای نازک و کرکی مناسب است . در این روش دارو و مواد تقویت کننده مو، به طور مستقیم در پوست سر تزریق می‌شوند.

👈پی آر پی

پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت که از نمونه خون خود فرد تهیه می‌شود نیز، در رفع ریزش مو بکار می‌رود.

👈کاشت مو

تنها راه درمان قطعی آلوپسی آندروژنیک در مردان، کاشت مو است. اما در زنان معمولاً کاشت مو برای این شکل از طاسی کمی دشوار است. به دلیل این که آلوپسی آندروژنیک در مردان موجب طاسی بخش‌هایی از سر می‌شود و قسمتهای دیگر دست نخورده باقی می‌ماند؛ مثل نواحی پشت سر که معمولا در پروسه کاشت مو به عنوان بانک مو از این نواحی استفاده می‌شود. فولیکول‌های ناحیه‌ بانک مو در مردان، نسبت به هورمون‌های آندروژنیک مقاوم بوده و تراکم ایده آلی دارند.

برخلاف مردان، برای زنان ممکن است این شرایط وجود نداشته باشد. یعنی فولیکول‌های بانک مو نسبت به ریزش مقاوم نیستند و چون ریزش مو حالت متمرکزی ندارد و باعث کم شدن تراکم تمام بخش‌های سر می‌شود، نمی‌توان برای پر کردن تراکم از بانک مو استفاده نمود. لذا ممکن است خانم‌های مبتلا به این شکل از ریزش مو، کاندیدای مناسبی برای پیوند مو نباشند. با این وجود برخی از افراد کاندید خوبی برای درمان به روش کاشت مو هستند.

ممکن است برای رسیدن به تراکم مورد نظر به چندین جلسه کاشت نیاز باشد. معمولا کسانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، دارای ریزش موی شدید می شوند که در این حالت اصلاح الگوی تغذیه امری بسیار مهم و ضروری است . برای کاهش میزان قند خون به طور منظم ورزش کنید.همچنین مصرف مواد غذایی سالم اعم از میوه ها،سبزیجات،حبوبات، لبنیات کم چرب و… توصیه می شود.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به خانم دکتر مهناز رضاییان زاده میباشد. طراحی وب سایت توسط: متین یزدان دوست yazdandoost_matin@yahoo.com